Na de bevalling & moederschap

Foto baby yoga
Anticonceptie na de bevalling
Na je bevalling kun je klachten krijgen, vragen hebben of advies over bijvoorbeeld de juiste anticonceptie willen, hiervoor kun je bij mij terecht. Neem contact met mij op of maak direct een afspraak via de digitale agenda.

Snel weer fit na de bevalling
Na de bevalling willen vrouwen graag zo snel mogelijk weer hun oude figuur terug. Logisch natuurlijk, maar helaas gaat dat niet van de ene op de andere dag. Je lichaam heeft 9 maanden hard gewerkt om een gezond kindje op de wereld te zetten. Daarna heeft het tijd nodig om weer in vorm te komen. Het moet ‘ontzwangeren’, zoals dat vaak wordt genoemd. Dit duurt gemiddeld net zolang als de zwangerschap zelf. Je moet jezelf dus de tijd geven en niet meteen teveel verwachten. Toch zijn er wel dingen die je kan doen om je lichaam te helpen op een gezonde manier te herstellen en zo snel mogelijk weer je oude figuur terug te krijgen.

  • Tijdens de zwangerschap komen vrouwen gemiddeld tussen de 10 en 15 kilo aan. Dit is echter meer dan alleen lichaamsvet. Deze kilo’s komen onder andere van:
  • De baby, die bij geboorte ongeveer 3,5 kilo weegt
  • Het vruchtwater, de placenta en de vruchtvliezen, samen ongeveer 1,5 kilo
  • De extra liter bloed die je lichaam heeft aangemaakt
  • De halve kilo die je borsten zwaarder zijn geworden
  • Het extra vocht dat je vasthoudt tijdens je zwangerschap, zo’n 2 tot 3 liter

Dit gewicht, zo’n 7 tot 10 kilo, raak je na je bevalling vanzelf weer kwijt. De rest is lichaamsvet. Om daar vanaf te komen moet je dus zelf aan de slag. Bewegen is een goede manier om je oude gewicht en lichaam weer terug te krijgen. Hierdoor verlies je niet alleen gewicht, maar wordt je buik ook weer wat strakker. Na je bevalling moet je het echter eerst rustig aan doen. Dokters raden je aan de eerste 6 tot 8 weken niet te gaan sporten. Na die periode kan je rustig gaan beginnen. Zeker met je buikspieren moet je rustig aan doen. Die zijn tijdens je zwangerschap flink opgerekt en hebben even tijd nodig om weer te krimpen. Doe dus rustig aan en luister goed naar je eigen lichaam. Ook is het belangrijk om je bekkenbodemspieren regelmatig te trainen. Zo voorkom je verzakkingen en incontinentie. Je traint je bekkenbodemspieren door je sluitspier van je anus en tegelijkertijd je vagina aan te spannen.

Meteen na je bevalling beginnen met een streng dieet is niet slim. Je lichaam heeft veel energie nodig om te herstellen en dat krijg je niet binnen als je op een streng dieet bent. Wel is het verstandig om gezond te eten. Geen snoep, chips of ander dikmakend eten. Kies in plaats daarvan voor gezonde producten.

Door het geven van borstvoeding verlies je ook gewicht. Eén van de redenen dat je dikker wordt tijdens de zwangerschap is omdat je extra energie opslaat voor de periode dat je borstvoeding moet geven. Die extra energie sla je op in de vorm van vet. Dit raak je dus weer kwijt als je een tijdje borstvoeding geeft. Als je borstvoeding geeft is het wel belangrijk om ongeveer 500 kilocalorieën extra te eten per dag. Dit kan je natuurlijk het beste proberen binnen te krijgen met gezonde voeding.

Als de roze wolk dondert…
Het kan ook zijn dan je je down voelt, terwijl het met je kindje allemaal goed gaat. Hormonen kunnen invloed hebben op je stemming, daar kunnen we samen naar kijken en ik kan je daarbij advies en begeleiding geven. Neem contact met mij op of maak direct een afspraak via de digitale agenda.